|
Strona Główna
Działalność
-
Ognisko Wychowawcze
- Środowiskowy Dom
Samopomocy
- Stacja Opieki
- Centrum Interwencji
Kryzysowej
- Noclegownia
- Stołówka
Szkolne Koło Caritas
Kontakt
Linki
Galeria
Sponsorzy i darczyńcy
|
Ognisko Wychowawcze
Środowisko lokalne, w którym dzieci spędzają większą część wolnego czasu
sprzyja niejednokrotnie
rozwojowi negatywnych wzorów do naśladowania. Trudności o charakterze
ekonomicznym oraz nadużywanie alkoholu w wielu rodzinach powodują wśród
nich napięcia i brak czasu dla dzieci, co prowadzi do zaniedbywania
wychowawczego ze strony rodziców. Gama propozycji spędzania czasu
wolnego staje się coraz węższa a rozwój zainteresowań poza szkołą wciąż
niewystarczający. Z każdym rokiem wzrasta liczba dzieci z różnego
rodzaju zaburzeniami: obniżoną sprawnością ruchową i sprawnością funkcji
percepcyjnych, zaburzoną dynamiką procesów nerwowych itp. Dzieci te
często czują się zagubione, osamotnione, nieakceptowane przez
rówieśników; nie spełniają też oczekiwań rodziców i nauczycieli.
Wykazują silną frustrację przejawiającą się w zaburzeniach zachowania,
agresji słownej i fizycznej, w izolacji. Na skutek takich relacji coraz
częściej popadają w konflikty z otoczeniem, co niewątpliwie wpływa na
zaburzenia procesu socjalizacji.
Zajęcia
placówki mają na celu dostarczenie dzieciom właściwie
zorganizowanego czasu wolnego oraz
zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa, opieki, pomocy i
rozrywki, jak też stworzenie grupy rówieśniczej w celu
przeprowadzenia ćwiczeń pozwalających rozwijać umiejętności
personalne, uczących zachowania się w określonych sytuacjach,
dostarczające wiadomości o środkach uzależniających.Cele
szczegółowe:
- rozwijanie umiejętności komunikacji,
- kształtowanie nawyków kulturalnych,
- kształtowanie inicjatywy,
- kształtowanie zainteresowań dziecka,
- uczenie konstruktywnych rozwiązań w sytuacjach konfliktowych,
- chronienie i poszerzanie poczucia własnej wartości i radości
życia,
- odreagowanie aktualnych napięć,
- integracja grupy,
- akceptacja indywidualności dziecka,
- rozwijanie umiejętności asertywnych,
- uczenie umiejętności właściwego zachowania się w miejscach
publicznych,
- rozwijanie twórczości i wynalazczości,
- uczenie zdrowego stylu życia.
Zadania:
- Udzielanie pomocy w odrabianiu zadań domowych, sprawiających
dzieciom trudności.
- Rozwijanie form twórczości plastycznej.
- Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
- Uczenie nawiązywania dobrych stosunków z innymi, budowania
koleżeństwa, przyjaźni.
- Pokazywanie pozytywnych sposobów rozwiązywania konfliktów,
dowartościowywanie.
- Nauczenie samoakceptacji i wiary we własne siły.
Metody i formy realizacji założeń:
- praca w małych grupach
- zajęcia ruchowe
- zajęcia plastyczne
- zajęcia teatralne
- zajęcia taneczne
- muzykoterapia
- nauka relaksacji
- uczenie się poprzez doświadczenia
- dyskusja, pogadanka, miniwykład
- burza mózgów
- zabawy
- gry
- rozmowa kierowana
- wycieczki ( np. wyjazd na basen)
- spotkania towarzyskie, dyskoteki, ogniska
- scenki rodzajowe
- kontakt z przyrodą, pracą i literaturą
- organizowanie wystaw wykonanych prac
- spotkania otwarte z rodzicami
- zabawy okolicznościowe z rodzicami
|
|
|
|
|